Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 3207



Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Vecini de pe planeta

Cultura media se dezvoltă în Europa

Marius Hagger, managerul grupului media elvețian Ringier în România, nu este străin de intimidări și amenințări, personalul grupului, în special jurnaliștii de investigație, fiind adesea confruntat cu atacuri fizice și verbale pentru articolele apărute în cotidienele și magazinele trustului din țară. Hagger spune însă că grupul media își susține și își protejează angajații în aceste situații, notează publicația International Herald Tribune, într-un articol dedicat dezvoltării culturii media în Europa de Est. Prin această abordare, Ringier, care a intrat pe piața din România odată cu introducerea săptămânalului său de business, Capital, în 1992, și alte grupuri media cu acționariat străin și-au câștigat laude pentru eforturile depuse de a crește credibilitatea mass-media într-o regiune care se întinde de la Europa de Est la Balcani. Încet, investitorii străini pe piața media, printre care, Axel Springer și WAZ din Germania, au îndepărtat cultura media de modelul care prevala în anii '90, cel al magnaților locali sau al unei entități politice care se folosea de mass-media pentru a-și promova interesele, fără a ține cont de realitate.
'Există un real efort al grupurilor al investitorilor străini de a îmbunătăți calitatea jurnalismului', confirmă și Oliver Vujovic, directorul South East Europe Media Organization, o rețea regională, non-profit, de editori, directori din media, și jurnaliști care promovează practici jurnalistice profesioniste, subliniind totodată că aceste grupuri sunt gata să își protejeze jurnaliștii și nu cedează atât de ușor la presiunea politică a celor care își fac reclamă. WAZ, unul din cele mai mari grupuri media europene, a început să activeze puternic în zona Balcanilor pe parcursul anilor '90, cumpărând acțiuni la ziare și reviste din regiune, în țări cum ar fi România, Bulgaria, Serbia, Macedonia și Rusia. Recent, grupul a intrat și pe piața televiziunii, cumpărând acțiuni la televiziunea de stat albaneză, Vizion, anul trecut. Acest trend ar putea avea un efect pozitiv asupra unor grupuri media cu acționariat local. În Polonia, ziarele cu acționariat local au reușit să rămână competitive în pofida publicațiilor tipărite de Axel Springer și Mecom. Poate acest lucru se datorează, notează IHT, faptului că Polonia a avut mass-media subterane înfloritoare și o editură catolică puternică și independentă care au oferit o alternativă în timpul perioadei comuniste. Axel Springer are o prezență puternică în Polonia, unde publică Fakt, un alt cotidian de mare tiraj, și unde stilul său este considerat de experții în mass-media ca senzaționalist, cu o puternică tentă naționalistă și prejudecăți anti-germane, chiar dacă grupul este unul german. Probabil cel mai important test cu care se confruntă independența ziarelor poloneze vine de la un acționar străin de pe piața media, Mecom, care deține Media Regionalne, un important grup regional media din Polonia. Mecom, care este cunoscut pentru reducerea cheltuielilor pe care le face, a fost atât de profitabil în Polonia, încât a decis să își extindă serviciile online. 'Polonia este o piață foarte dinamică', este de părere Truls Velgaard, director executiv la Mecom pentru Polonia, din 2006, care insistă că grupul la care lucrează nu alterează calitatea jurnalismului pe hârtie. Potrivit IHT, cultura media a făcut progrese față de situația din anii '90, atunci când grupuri occidentale s-au mutat pentru prima dată spre Est în căutarea unui profit rapid. La acel moment, puțini întreprinzători locali erau suficient de bogați să cumpere ziare cu tradiție sau să înceapă noi afaceri în media, iar piața era plină de oportunități.

Bogdan Chirieac Ion Cristoiu Adrian Nastase Bogdan Olteanu Valentin Stan Radu Tudor

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU