Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 3161



Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Vecini de pe planeta

Luxul își pierde din atractivitate

Schimbarea este una subtilă, însă surprinde conștientizarea bruscă a prețurilor, adusă de prima recesiune a vânzărilor produselor de lux din aproape 20 de ani. Companii precum Bulgari, Burberry, Cartier, Montblanc sunt forțate să-și
modifice predilecția tradițională către strălucire, notează The International Herald Tribune.
Încă din anii 1990, vânzările produselor de lux au cunoscut un boom, împreună cu creșterea noii elite globale. Astfel, firme europene puțin cunoscute s-au transformat în giganți, iar adrese chic, precum Fifth Avenue, Bond Street și Champs-Élysées au devenit spații comerciale pentru clasa de mijloc superioară.
Puține mărci au ilustrat această tendință atât de bine precum Bulgari, firmă al cărei număr de magazine a crescut la 259 de la doar cinci, când Francesco Trapani a preluat conducerea în anul 1984. Cererea pentru combinațiile curajoase de safire, diamante și smaralde Bulgari a părut nesățioasă iar vânzările au crescut exploziv, ridicând câștigurile companiei până la peste 1,1 miliarde de euro.

În vreme ce Wall Street-ul se prăbușea în toamna aceasta, Trapani a prezidat lansarea fastuoasă a unui magazin Bulgari la Paris, dar și deschiderea primului magazin al companiei în Orientul Mijlociu - în Qatar au avut loc petreceri de lansare separate, pentru femei și bărbați. Acum, însă, realitatea pare să fie ajuns din urmă firma Bulgari și restul industriei de lux. Vânzările companiei creatoare de bijuterii au crescut în al treilea trimestru al acestui an cu doar 2 procente. Analiștii sunt pesimiști cu privire la o recuperare în cel de al patrulea trimestru - perioadă care în mod normal aduce câștiguri imense. În același timp, este de așteptat ca cererea de produse de lux să scadă cu trei procente anul viitor, ajungând la nivelul de 7 la sută, potrivit unui studiu realizat recent de Bain & Company. Aceasta ar fi prima scădere înregistrată în acest sector, din anii 1990 încoace. Nu au apărut semnele caracteristice agitației de dinaintea Crăciunului în magazinul Bulgari din Via Condotti, unde Richard Burton a cumpărat diamante pentru Elizabeth Taylor și unde bijuteriile-unicat au prețuri începând de la 70.000 de euro.

'Nu este corectă atitudinea ostentativă în acest mediu', explică Claudia D'Arpizio, cercetător specializat pe produse de lux. 'Chiar dacă nu au fost afectați din punctul de vedere al puterii de cumpărare, consumatorii simt că e mai înțelept să cheltuie mai puțin. Nu mai doresc încă o bijuterie'. Situația companiei Burberry este similară, în vreme ce Richemont, proprietarul firmelor Cartier și Montblanc, limitează numărul lansărilor la doar câteva piețe aflate în dezvoltare din Orientul Mijlociu și Asia. 'Încetinirile cunoscute în trecut era regionale, iar oamenii puteau percepe situația globală în ansamblu', explică Angela Ahrendts, director-executiv al firmei Burberry. 'Acum criza e globală. Am avut săptămâna trecută o întâlnire cu un investitor care a fost nevoit să ia măsuri urgente de cinci ori în ultimele cinci luni, iar lucrurile nu s-au redresat încă'.
Compania Bulgari își renegociază contractele de închiriere a spațiilor, pentru a face economii, a declarat Trapani, și exercită chiar presiuni asupra furnizorilor pentru a obține prețuri mai bune pentru diamante, safire și alte pietre prețioase care constituie materia primă pentru creațiile costisitoare ale firmei.

Bogdan Chirieac Ion Cristoiu Adrian Nastase Bogdan Olteanu Valentin Stan Radu Tudor

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU