Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 2992



Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Mondorama

Recesiunea economică a occidentului naște vise de mărire


Afaceri grase cu sărăcia noastră

Păturile sociale inferioare în curs de ascensiune din Europa de Est reprezintă pentru mulți investitori consumatorii viitorului, deși puterea de cumpărare în România sau Bulgaria lasă încă mult de dorit, scrie ziarul austriac Die Presse. Multe țări din Europa de Est trăiesc acum un al doilea val de bunăstare, este de părere Tobias Schediwy, expert în sondarea pieței la GfK Austria. Desigur că acest lucru nu este valabil pentru toate țările din Europa de Est. Dacă în Ungaria sau Slovenia puterea de cumpărare se apropie de cea occidentală, în România, Bulgaria sau Ucraina distanța față de acest nivel este încă foarte mare. Se vorbește aici chiar despre decesul clasei mijlocii, oamenii fiind ori foarte bogați ori foarte săraci, companiile trebuind astfel să se decidă în ce zonă socială vor să marcheze profituri, cea de jos sau cea de sus.

Directorul executiv de la Tetra Pak, Svend Weidemann, declara sigur pe sine că preferă să câștige câte un cent de la 100 de milioane de clienți, mai ales că numărul acelora care în Europa de Est avansează de la starea de sărăcie către o bunăstare modestă reprezintă o șansă de viitor pentru piață. David Dean, consilier la Boston Consulting, consideră drept 'clienții de mâine' cei un miliard de oameni din țările nou industrializate, care se descurcă cu sume între 65 și 700 de dolari (euro) pe lună. Unii, precum indianul C.K. Prahalad, merg chiar mai departe, acesta vorbind în cartea sa intitulată 'Bogăția lumii a treia' despre un număr de patru miliarde de oameni, adică 60 la sută din populația lumii, care ar forma 'baza piramiedei'. Dintre aceștia, 200 de milioane trăiesc în Europa de Est, așa cum arăta Daniel Thorniley, senior vicepreședinte la Economist Group din Viena. Anul trecut spre exemplu, puterea de cumpărare a acestora a crescut cu 400 de euro în medie pe familie. Conform studiului realizat de compania AT Kearney, Rusia se află pe locul doi în topul piețelor de retail cele mai atractive, în spatele Indiei, în timp ce Ucraina își adjudecă locul cinci, în ciuda faptului că se află mult în urmă în ce privește puterea de cumpărare.

Dacă un sloven deținea anul trecut, conform unui sondaj al Institutului pentru Economie Internațională Comparată din Viena, 70 la sută din puterea de cumpărare a unui austriac, un ucrainean trebuia să se mulțumească cu doar 18 la sută.  Aici se află una din marile probleme care apar la intrarea pe piața din Europa de Est, și anume faptul că nici una din țările din regiune nu poate fi comparată cu cealaltă, produsele, reclama și căile de distribuție trebuind adaptate la caracteristicile locale. Chiar și mari concerne precum Coca Cola au avut probleme în a se impune pe piață în unele țări, dat fiind că și clienții din est pun accentul pe produse locale, peste 90 la sută din sortimentul oferit spre vânzare de lanțul comercial Metro din Rusia fiind de exemplu format din produse rusești. Faptul că o parte din țările est-europene sunt acum membre UE reprezintă de asemenea un avantaj pentru mulți producători occidentali.

Bogdan Chirieac Ion Cristoiu Adrian Nastase Bogdan Olteanu Valentin Stan Radu Tudor

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU