Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 3317



Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Dosarele X

Nesiguranța rutieră seceră în lume 1,2 milioane de vieți pe an

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a publicat prima sa evaluare a mortalității în accidente rutiere. Ea nu ezită să utilizeze cuvântul 'epidemie'. Dacă nu se face nimic pentru reducerea fenomenului, numărul victimelor accidentelor rutiere va crește în anii următori, estimează cotidianul francez La Croix. În 2004, accidentele rutiere reprezentau a noua cauză a mortalității în lume, reprezentând 2,2% din decesele înregistrate. În 2030, acestea ar putea ocupa locul cinci în acest trist clasament dacă nu se intervine pentru îmbunătățirea situației.

În timp ce multe țări au reușit să stabilizeze sau chiar să reducă în mod spectaculos numărul victimelor de pe șosele, cercetările OMS par să arate că numărul deceselor crește în multe zone ale lumii. 'Cu 1,2 milioane de morți în fiecare an, 20-50 milioane de traumatisme, nesiguranța rutieră constituie o importantă problemă de sănătate publică, spune Etienne Krug, director al Departamentului de prevenire a violenței și traumatismelor din cadrul OMS. Este prima cauză a mortalității în lume la tinerii între 15 și 29 de ani.'

Organizația internațională a realizat pentru prima dată un studiu comparativ al statisticilor accidentelor, dar și al politicilor naționale de siguranță rutieră în ceea ce privește cinci cauze majore ale tragediilor rutiere: viteza, alcoolul, dispozitivele de fixare a copiilor, nefolosirea centurii de siguranță și absența căștii la motocicliști. Raportul vizează 178 de țări și 98% din populația lumii.

Din acumularea impresionantă de cifre reiese inegalitatea evidentă între state în privința acestei probleme, în funcție de puterea lor economică. 'Peste 90% din decesele de pe șosele au loc în țări în curs de dezvoltare, adaugă Etienne Krug. Sunt țări în care se află în circulație 48% din parcul auto al planetei.' Rata mortalității pe accident rutier este cea mai mare în statele mediteraneene și în Africa.

Pietonii, bicicliștii, motocicliștii,categoriile așa-zis vulnerabile, reprezintă 46% dintre victimele accidentelor rutiere. Cifra este mult mai mare în țările cele mai sărace. Astfel, în Asia de Sud-Est, segmentul vulnerabil s-ar cifra la peste 80% dintre victime. Raportul OMS se vrea un semnal de alarmă pentru țările cel mai lovite de acest dezastru. 'Se cunosc pârghiile legislative pentru ameliorarea lucrurilor', spune Etienne Krug. Și în privința acestui punct ancheta internațională menționează multe disfuncții. Mai puțin de o treime din țări (29%) limitează viteza autovehiculelor în oraș la 50 km/h sau mai puțin, permițând colectivităților locale să coboare această limită în zonele cele mai periculoase.

Nici lupta împotriva alcoolemiei nu este mai bine organizată. Numai 49% dintre țările analizate aplică un prag autorizat al alcoolemiei de 0,5 g/l de sânge. Dacă în 90% din țările recenzate de OMS portul căștii este obligatoriu pentru motocicliști, numai 40% cer acest lucru și pasagerilor, solicitând în schimb norme standard pentru cască.

În ceea ce privește centura de siguranță, nu este obligatorie nici pentru pasagerii din față, nici pentru cei din spate în 57% dintre țări, fiind valabilă în numai 38% din cele în curs de dezvoltare. Și organizarea intervenției în cazul accidentelor rutiere poate juca un rol esențial în lupta împotriva nesiguranței pe șosele. Însă, în epoca globalizării, când numărul deplasărilor crește, există încă peste o sută de numere de apel de urgență diferite în lume.

Conform OMS, acest raport ar putea ajuta statele să se compare unul cu celălalt. Fără îndoială, totul trece prin factorul bani. Specialiștii apreciază totuși că, la nivel mondial, accidentele rutiere costă circa 518 miliarde de dolari (373 miliarde de euro), determinând o pierdere de la 1 la 3% din PIB-ul țărilor sărace. Este mai mult decât primesc drept subvenții pentru dezvoltare.

Dacă lipsa voinței politice sau problemele economice pot fi frâne în calea siguranței rutiere, factorii culturali nu pot fi neglijați. Doi membri ai unor ONG-uri, Philippe Martinez, de la Handicap International Vietnam, și Ndeye Awa Sarr, președinta Laser International Senegal, au prezentat ziariștilor acest raport vineri, 12 iunie, la Paris. Fiecare a explicat numeroasele acțiuni de sensibilizare, mai ales la adresa tinerilor, pe care asociațiile le realizează în țările lor. 'Trebuie să-i învățăm pe conducătorii auto valorile spiritului civic și cum să folosească în comun drumurile', afirmă Ndeye Awa Sarr, care adaugă că multe țări pun accentul pe proiecte referitoare la amenințările mai vizibile, mai mediatizate. 'Nesiguranța rutieră rămâne destul de necunoscută', afirmă ea.

Bogdan Chirieac Ion Cristoiu Adrian Nastase Bogdan Olteanu Valentin Stan Radu Tudor

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU