Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 3143



Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Dosarele X

Ascensiunea și decăderea General Motors

În SUA a predominat multă vreme o cultură a câștigătorului, care-i azvârlea fără milă pe perdanți, motiv pentru care pare mai degrabă o minune faptul că tocmai americanii sunt aceia care se poartă cu mănuși față de compania General Motors, în timp ce șeful acesteia, Rick Wagoner, este lăsat să conducă mai departe concernul, scrie ziarul german Frankfurter Allgemeine.

Cel mai mare constructor de automobile din lume a acumulat sub conducerea lui Wagoner, începând din 2005, circa 40 de miliarde de dolari pierderi, faptul că a rezistat acestor pierderi fiind el însuși o dovadă a acumulărilor pozitive din anii mai buni. Pierderile au puțin de-a face cu criza financiară, deși cei de la Detroit spun altceva, deja din 2005 obligațiunile concernului fiind cotate drept speculative (junk bonds), ceea ce corespunde unei bonități tip Jamaica. GM avea probleme mai ales pe piața autohtonă, dat fiind că nu construia acele mașini pe care oamenii doreau să le cumpere, lucru numit în limbaj comun eșec managerial.

Dimensiunile catastrofei sunt ilustrate de afirmația lui Wagoner, conform căreia compania, veche de 100 de ani, ar putea rămâne fără bani la sfârșitul anului dacă nu sosește ajutor din afară. Compania internațională pentru asigurări de credite Euler Hermes a suspendat acoperirea de asigurare pentru furnizorii GM și Ford, aceștia livrând doar contra numerar, ceea ce potențează criza de lichidități. Concernul, simbol al miracolului economic american, cerșește acum ajutor, pe site-ul companiei fiind explicat în amănunt de ce ajutarea concernului este în interesul Americii. Căderea concernului ar produce un efect de domino și ar pune în pericol tehnologiile viitorului precum celulele de combustibil, la fel ca și asigurările de sănătate a două milioane de americani și pensiile a 800.000 de oameni.

Dar cum de s-a ajuns aici, este întrebarea care se pune, mai ales că acest concern era cel mai important al secolului XX, reprezentând pentru americani vehicolul pentru visul de libertate și bunăstare. Fiecare strat social avea o marcă GM specială pentru el: Chevrolet pentru începători în meserie, Pontiac, Buick sau Oldsmobile pentru cei în ascensiune pe scara socială sau Cadillac pentru cei care au ajuns deja sus. În zilele bune, concernul deținea o cotă de piață de 60 la sută în America. GM și-a pus amprenta asupra industriei în totalitatea sa mai puțin prin tehnologie ci mai degrabă prin principiile de management și marketing, legendarul său șef, Alfred Sloan, punând accent pe descentralizare, diviziile fiecărei mărci GM în parte vânzându-și produsele independent, în timp ce managementul central furniza doar ținte de atins.
La fiecare doi sau trei ani, compania arunca pe piață noi modele, care făcea vechile modele să pară învechite și pe posesorii lor niște filistini, GM începând destul de devreme să stimuleze cumpărăturile pe credit. Căderea a început în anii '70, cerințele de mediu costând GM miliarde, în timp ce crizele petroliere reduceau cererea.

Bogdan Chirieac Ion Cristoiu Adrian Nastase Bogdan Olteanu Valentin Stan Radu Tudor

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU