Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 4462 > Politica Locala Nr. 4462 de joi, 23 mai 2013  
 

Supliment saptamanal de fotbal, numarul 19





Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Politica Locala

Statul contra statului


Insolvență primăriilor sau cum își ia statul mîna de pe primari

O parte dintre aleșii locali ar putea fi trecuți pe linie moartă, după modelul directorilor Hidroelectrica

articol de: Adrian CONSTANTIN
Dacă pînă acum primarii și aleșii locali nu își făceau probleme în legătură cu arieratele sau cu creditele, pentru că așteptau ca autoritățile centrale să le repartizeze bani ori de cîte ori se ajungea într-o situație delicată, reprezentanții Guvernului vor să instituie procedura insolvenței pentru unitățile administrativ-teritoriale care au datorii. În timp ce guvernanții susțin că astfel încearcă să pună stop risipei din administrația publică locală, primarii buzoieni cred că acestă măsură luată pentru o instituție a statului nu este justificată, deoarece oricum firmele aveau mijloace legale de a cere recuperarea datoriilor. 
Prin Ordonanța de Urgență privind criza financiară și insolvența unităților administrativ-teritoriale, guvernanții susțin că intenționeză să completeaze un set larg de reforme ale politicilor financiare, reglementînd procedura privind criza financiară și insolvența. Totodată, oficialii de la nivel central susțin că prin noile reglementări, creditorii își vor primi sumele datorate, fără ca activitatea și serviciile administrației publice locale să fie blocate.

Comunele, orașele și consiliile județene, băgate în aceeași găleată

Potrivit Ordonanței de Urgență aflate pe agenda ședinței de Guvern, unitățile administrativ-teritoriale (primării, consilii județene) intră în insolvență la cererea creditorilor sau pot să-și ceară singure insolvența. Prin criză financiară, în sensul prezentei ordonanțe, se înțelege situația unității administrativ-teritoriale în care nu sînt achitate obligațiile de plată, lichide și exigibile, mai vechi de 90 de zile, și care depășesc 15% din bugetul general al unității administrativ-teritoriale respective sau nu sînt achitate drepturile salariale prevăzute în bugetul local de venituri și cheltuieli sau în bugetele instituțiilor sau serviciilor publice de interes local sau județean, după caz, pe o perioadă mai mare de 90 de zile de la data scadenței. La începutul anului, din județ nu mai puțin de 15 primării (Brădeanu, Gherăseni, Glodeanu Siliștea, Măgura, Mînzălești, Mărăcineni, Murgești, Săpoca, Topliceni, Pănătău, Podgoria, Robeasca, Vadu Pașii,Viperești și municipiul Buzău) se aflau în situații delicate, întrucît nu reușiseră să achite 85% din datoriile mai vechi de 90 de zile înregistrate la finele lunii ianuarie. Totodată, pentru aceste primării a fost sistată  atît alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit, cît și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, iar cei care n-au reușit să se redreseze de atunci ar trebui să ia în serios noile reglementări. 

Primarii, cot la cot cu administratorii judiciari

O altă surpriză pentru primarii din localitățile cu probleme este stabilirea unor administratori judiciari, care vor putea lua decizii pentru redresarea situației bugetare locale. Astfel, procedura de insolvență, similară cu cea a societăților comerciale, se deschide pe baza unei cereri introduse la Tribunal de către creditori sau de ordonatorul principal de credite. Pentru perioada de insolvență, administratorul judiciar împreună cu ordonatorul principal de credite întocmesc un plan de redresare a insolvenței, care trebuie să fie supus avizării Direcției Generale a Finanțelor Publice Județene sau a Direcției Generale a Finanțelor Publice a Municipiului București și Camerei de Conturi teritoriale. În aceste condiții, administratorii judiciari vor avea cam aceleași competențe pe care le au liderii comunelor aleși de populație. Acest lucru ar putea însemna că o parte dintre aleșii locali ar putea fi trecuți pe linie moartă, după modelul directorilor Hidroelectrica.

"O chestiune ce nu-și avea rostul"

Intențiile guvernanților nu sînt agreate de aleșii locali, primarii buzoieni considerînd că acestă măsură nu este justificată, deoarece oricum firmele aveau mijloace legale de a cere recuperarea datoriilor. Semnale repetate privind dificultățile cu care se confruntă primăriile au fost făcute în repetate rînduri de către reprezentanții Asociației Comunelor din România (ACoR) – Filiala Buzău, care cred că insolvența primăriilor nu va aduce nimic bun. "Nu prea își avea rostul așa ceva, pentru că ori cu conturile blocate, ori în insolvență, tot cam acolo se ajunge. Este o chestiune ce nu-și avea rostul, pentru că firmele aveau posibilitatea să acționeze în Justiție, iar prin hotărîre judecătorească își recupera sumele. Ori se mai putea face o înțelegere cu reprezentanții firmelor, pentru plata debitelor în cinci-șase luni, ori acum situația se schimbă fără rost", ne-a declarat Marian Mușat, președintele organizației. Primarii mai susțin că multe investiții pentru care au datorii au fost încurajate de la Centru și susținute inițial de diverse ministere, dar "transferate" către unitățile administrativ-teritoriale cînd se "împotmoleau" din punct de vedere financiar.

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Ultimele articole adaugate in aceasta categorie:
Avem un nou guvern! Ce se întîmplă la Buzău

Click aici pentru toate articolele din categoria Politica Locala

 
Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU