Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 2252 > Eveniment Nr. 2252 de vineri, 9 decembrie 2005  
 





Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Eveniment

Dubițele de marfă, transformate în dricuri pentru călători


Transformarea în autovehicule pentru călători, o aberație tehnică

Industria adaptărilor a creat adevărate măcelării pe roți

articol de: Titi PETRE
Transformarea în autovehicule pentru călători, o aberație tehnică
 

Dinamica accidentelor

În accidentul de la Hanul lui Țintă au fost implicate microbuzul Mercedes Sprinter B-5431 aparținînd SC AVENTIN TRADE SRL Brăila care efectua cursa Galați -Brăila-Buzău-Ploiești-Brașov-Sibiu, cu plecare la ora 15,30 din Galați și autoduba B-50 GTL care staționa în parcare amenajată și semnalizată. Șoferul microbuzului Georgian Tatu are 35 de ani și posedă permis categ. B și D1 din anul 2000.

În jurul orei 18, avînd opt călători în interior, microbuzul trecuse de Hanul lui Țintă și se îndrepta spre Ploiești. Din cauza neatenției în conducere, șoferul microbuzului a observat tîrziu dubița de mare tonaj staționată pe partea dreaptă și a încercat un viraj scurt stîng pentru a evita acroșajul. Manevra nu a fost de ajuns și, cu partea lateral dreapta, cam din zona ușii, a acroșat camionul care a ras toată tabla microbuzului și i-a înghesuit pe călători între scaune. În urma impactului camionul a fost poziționt perpendicular pe axul drumului, microbuzul așezîndu-se în spate, cam în aceeași poziție. Conform datelor oficiale, microbuzul rula cu viteza de 115 km/h.

Industria măcelăriilor pe roți

Deoarece prețul unui autovehicul construit special pentru transportul de persoane este destul de mare, cîteva minți care se cred istețe au creat o adevărată industrie de transformare a dubițelor de marfă în microbuze pentru călători. Astfel, cu circa 28.000 de euro se poate cumpăra o dubiță, se mai adaugă între 5000 și 7000 de euro și se transformă în mașină de transport călători.

Investiție bună, la jumătate de preț doar. În țară sînt ateliere specializate și omologate pentru astfel de transformări doar la București, Constanța, Tg. Mureș și Arad. Cam toate au aceeași patroni și pentru 18 scaune și patru geamuri încasează între 200.000 și 3.000.000 de milioane.

Aberație a tehnicii trecută cu vederea

Constructorul a prevăzut pentru fiecare tip de autovehicul în parte anumite caracteristici dinamice care au legătură cu tipul de încărcătură, centrul de greutate și garda la sol. Pentru dubițele de transport marfă s-a stabilit un anumit centru de greutate și o anumită înălțime de la sol care să confere stabilitate în mers și eficiență la frînare în orice moment, indiferent de mărimea încărcăturii. Odată schimbată amenajarea din marfă în călători se schimbă centrul de greutate, iar siguranța în exploatare scade considerabil.

Nu mai punem al socotelă că prin construcție microbuzele sînt mai joase și conferă un grad sporit de stabilitate, iar distanța dintre scaune este mult mai mare și nu ține călătorii cu genunchii la gură. Acest mic amănunt are o deosebită importanță, deoarece micșorează gradul de risc în caz de accident.

Dacă microbuzul care a fost implicat în tragedia de la Slobozia ar fi fost unul construit de fabrică special pentru călători, numărul victimelor ar fi fost mult diminuat, iar în cazul accidentului de la Hanul lui Țintă ar fi fost doar pasageri ușor accidentați, fără morți sau răniți grav. Cum s-a creat industria măcelăriilor pe roți, citiți în ziarul de mîine.  

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU