Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 5619 > Educational Nr. 5619 de marti, 30 ianuarie 2018  
 

Supliment saptamanal de fotbal, numarul 34





Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Educational

Iată rezolvarea!


Cum se adaptează învățămîntul cerințelor pieței muncii buzoiene

Schema de școlarizare a fost modificată în forma învățămîntului tehnic

articol de: Doru GHEORGHIADE

Sistemul de învățămînt românesc are cîteva probleme majore pe care nici o reformă postdecembristă n-a reușit să le rezolve. Principalul efect perceput astăzi de societate este faptul că economia țării suferă din lipsă de absolvenți care să ocupe locurile de muncă existente pe piața de profil. În ultima vreme, toți factorii implicați au făcut eforturi considerabile pentru adaptarea învățămîntului la realitatea cotidiană, dar efectul acestor demersuri nu poate apărea peste noapte. Dimpotrivă, e nevoie de mulți ani pînă cînd sistemul va funcționa, iar piedici sînt la tot pasul.

Inspectoratul a dat o direcție

După mai multe runde de consultări, Inspectoratul Școlar Județean Buzău a decis să implementeze noul concept și a apelat la o schemă de școlarizare bazată pe învățămîntul tehnic dual. Inspectorul general adjunct, Nela Wamsiedel a explicat, cu cîteva zile în urmă, că s-au tăiat clase de învățămînt teoretic la toate unitățile d eînvățămînt liceal din județ, cu excepția Hasdeului și s-au înmulțit cele destinate învățămîntului profesional și tehnic.îAșadar, primii pași pentru schimbarea paradigmei în educația românească s-au făcut. Rămîne de văzut cum se va reactiva sistemul, pe de-o parte, și societatea buzoiană în ansamblul ei, pe de altă parte.

Cum rămîn absolvenții în Buzău

Ca prim efect vizat de inițiatorii acestui proiect de reașezare a sistemului de învățămînt românesc se dorește ca absolvenții pregătiți profesional să rămînă în comunitatea care le-a finanțat școlarizarea, astfel încît județul care le-a plătit studiile să beneficieze de rodul muncii celor școliți, astfel încît comunitatea să recupereze, practic, investiția.  Pentru asta e nevoie ca operatorii economici, să facă precontracte cu școlile și viitorii absolvenți. În lipsa acestor precontracte, investiția e, din start, în pericol. Chiar și așa, absolvenții, "care știu meserie" ar putea rămîne acasă, dacă, evident, condițiile economice în comunitate le convin. Dacă nu, comunitatea nu va putea să-i rețină și astfel Buzăul ar putea fi, așa cum e și azi furnizor de mînă de lucru calificată pentru zonele mai dezvoltate ale țării sau pentru străinătate.

Cu alte cuvinte,  schimbarea de abordare a activității de educație școlară trebuie însoțită de măsuri de creștere economică a județului care trebuie implementare în paralel de către administrația locală și județeană. De la nivelul de vîrf al administrației s-au primit asigurări că vor face eforturi pentru ca instituțiile în Buzău să fie din ce în ce ma consistente, însă, în ultimii ani, acestea nu prea au existat într-o proporție demnă de luat în seamă.

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU