Sansa Buzoiana > Arhiva > Nr. 5778 > Actualitate Nr. 5778 de vineri, 9 noiembrie 2018  
 

Supliment saptamanal de fotbal, numarul 34





Vremea in


Cotidian 8 pagini,
se distribuie GRATUIT
numai împreuna cu
Sansa Buzoiana.
Suna NON-STOP la
0338 / 401.999


www.tipogruppress.ro




Actualitate

Este sau nu?


Căutați enzima de pe D.J. 203K

Sînt suspiciuni că tehnologia de reabilitare a celui mai important drum județean nu este respectată

articol de: Doru GHEORGHIADE
Căutați enzima de pe D.J. 203K
 

Lucrările de reabilitare a Drumului Județean 203 K, Buzău-Podul Muncii, au început să trezească anumite suspiciuni privind calitatea execuției și respectarea tehnologiei și a materialelor folosite de firma executantă care a cîștigat licitația. Suspiciunile se referă, concret, la neexecutarea în teren a unor operațiuni stabilite de proiectant, dar și nefolosirea unor materiale extrem de scumpe, chestiune care ar duce în final la o reabilitare de proastă calitate care s-ar  traduce în stricarea drumului cu mult înainte de data stabilită prin contract.

Astfel, unul dintre cele mai tranzitate drumuri din județ pe care buzoienii îl așteaptă reabilitat de zeci de ani, ar deveni un eșec plătit cu bani mulți. În plus toate avantajele pe care le așteaptă comunitatea buzoiană de la reabilitarea acestui obiectiv și anume înflorirea zonei din punct de vedere economic ar rămîne doar o speranță deșartă. Din capul locului  trebuie să spunem că acest articol nu se vrea o acuzație sau un proces de intenție făcut împotriva cuiva, nici față de firma de construcții care realizează DJ 203K și nici față de beneficiar. Numai că, în ultima vreme, pe adresa redacției ne-au parvenit o mulțime de sesizări care ridică suspiciuni privind calitatea lucrării astfel că, din punct de vedere deontologic, sîntem obligați să atragem atenția asupra unor posibile nereguli. Lămurirea acestor aspecte se poate face într-un singur fel, după cum ne-au lămurit specialiștii în construirea de drumuri consultați de reporterii cotidianului Șansa Buzoiană: printr-o expertiză tehnică independentă pe care chiar beneficiarul ar trebui să o comande.

Scurte considerații tehnice

În mod concret toată chestiunea pleacă de la suspiciunea că firma constructoare eludează o procedură tehnică trecută în proiectul de reabilitare sau o face de mîntuială. Rezultatul este o diferență colosală de bani pe care beneficiarul o plătește prin contract dar ea nu s-a executat și nu se execută, efectiv, în teren. După cum ne-au relatat specialiștii contactați proiectul d ereabilitare care prevede , printre altele, lățirea șoselei incumbă niște procedee tehnice specifice de consolidare laterală a drumului. Astfel, potrivit caietului de sarcini pe marginea drumului trebuie executate șanțuri laterale numite casete prin excavații la cota de la 60-70 centimetri adîncime. După ce laboratorul de analize preleva mostre ale pămîntului de pe fundul casetei se purcede la stabilizarea zonei care prevede o serie de operațiuni tehnologice.

Specialiștii susțin că întîi pămîntul se mărunțește, iar după această afînare, în funcție de tipul de pămînt stabilit de laborator, peste suprafața respectivă de adaugă o enzimă foarte scumpă în amestec cu apă. Respectiva enzimă ecologică este extrem de costisitoare se aduce din import în bidoane de 20 de litri și costă 3.800 de euro cu tot cu TVA per bidon. Substanța pentru care doar două firme din țară au licență de import și distribuție se amestecă în proporții bine stabilite cu apă. Specialiștii spun că un bidon la 20 de litri de enzimă se folosesc pentru stropirea și tratarea a 500 de metri liniari de casetă marginală. Rolul acestui amestec este de a întări fundul șanțului care trebuie să ajungă la duritatea betonului. Aceleași surse arată că peste pămîntul astfel tratat se adaugă un strat de balast peste care se pune piatră spartă, iar pe deasupra, se toarnă primul strat de asfalt.Caseta marginală constuită are rolul de a stabiliza drumul, iar orice rabat de la tehnologie duce la distrugerea cu mult înainte de termen a drumului care "fuge", pur și simplu. Aici e problema! De fapt aici este și marea suspiciune. Și, anume că, fiind foarte scumpă, enzima ecologică nu se pune în lucrare sau dacă se pune e foarte puțină "de ochii lumii", iar efectul este acela de "apă chioară" așa după cum ne-au relatat specialiștii noștri care ne-au ajutat la această documentare. De ce s-ar proceda așa? Foarte simplu, pentru că ar rezulta o diferență de bani colosală. Cum arătam mai sus DJ 203 K are 36 de kilometri iar un bidon ar ajunge pentru tratarea a 500 de metri liniari de caseta marginală. Or, 36 de kilometri înseamnă de 36 de ori x 2 bidoane pentru fiecare kilometru x 2 pentru că sînt două sensuri. Calculul final al diferenței este incredibil.

Se cuvin lămuriri rapide

Este limpede acum, că dacă sesizările sînt corecte, atunci beneficiarul ar trebui să comande o expertiză tehnică independentă care să lămurească situația. Adică să știe și buzoienii dacă tehnologia s-a respectat conform caietului de sarcini și contractului sau nu. Dacă s-a respectat e foarte bine, dacă nu, n-are rost să mai explicăm care ar putea fi consecințele. Și asta pentru că o mulțime de oameni n-au văzut nici utilajele necesare nici cisternele, nici bidoanele cu enzimă care ar fi trebuit să apară pe cele 4 tronsoane de șantier pe care s-a lucrat. Iar casetele s-au astupat deja cu pămînt. Astfel, efortul financiar pentru reabili­tarea acestui important drum este de nu mai puțin de 79.189.724 lei.

 

COMENTARII

Pentru acest articol nu s-a adaugat nici un comentariu inca.
Adauga un comentariu la acest articol

Presedinte:
Ion CRISTOIU
Director general:
Vlad PUFU